„A szülői példa a felnövekvő gyermekek számára is példaértékűvé válhat, megmutatva, hogy a család és a tanulás egyensúlya megteremthető, a családi köz
Prof. Dr. Trócsányi László a Károli Gáspár Református Egyetem rektora hangsúlyozta, hogy a családos hallgatók támogatása létfontosságú a jövő értelmiségének kialakítása érdekében. Az egyetemük rugalmas tanulmányi rendszert, baba-mama szobákat, és egyéb kedvezményeket kínál a családos hallgatóknak.
Fontos-e Ön szerint, hogy a fiatalok felsőoktatási tanulmányok mellett is tudjanak családot alapítani, és ha igen, miért?
Igen, kiemelten fontosnak tartom, mert véleményem szerint a családos hallgatók egyetemi tanulmányainak támogatása értékteremtő és jövőbe mutató. A szülői példa a felnövekvő gyermekek számára is példaértékűvé válhat, megmutatva, hogy a család és a tanulás egyensúlya megteremthető, a családi közösség és a tudás egymást kiegészítő és nem kizáró értékek. Társadalmunknak és református közösségünknek egyaránt lényeges, hogy érzelmileg biztonságot nyújtó, szeretetteljes családi kapcsolatokban felnövő és egyúttal művelt emberek alkossák a tagjait. Bízom abban, hogy jelen projekt ezen törekvésünkben segít továbblépni.
Mit tesz az Ön intézménye a családos hallgatók támogatása céljából akár a felvételikor, akár a tanulmányok alatt, akár a végzést követően?
A családos jelentkezők számára a felsőoktatási felvételi eljárásban hosszú évek óta és az új felvételi pontszámítási rendben is megtartva támogatjuk a gyermeküket nevelőket, alapképzési szakra, osztatlan képzésre és felsőoktatási szakképzésre jelentkezés esetén maximális 100 intézményi pontból 40 intézményi ponttal, a mesterképzésre jelentkezőket az esélyegyenlőségért (hátrányos helyzet, fogyatékosság, gyermekgondozás) adható legfeljebb 10 többletpontból 5 ponttal.
A családos hallgatók számára a kedvezményes tanulmányi rend igénybevétele biztosít rugalmas teljesítési lehetőséget, az önköltséges képzésben résztvevők részletfizetést és önköltség kedvezmény igénybevételét kérelmezhetik, amelyekről rektori meghatalmazás alapján a képzésért felelős kar dékánja dönt. Az infrastruktúra tekintetében az egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának Pszichológiai Intézetében baba-mama szoba segíti a kisgyermekükkel érkező hallgatókat. Az Egyetemi Lelkészség keretében az egyetemi lelkészek állnak a családos hallgatók rendelkezésére is.
Tervezik-e bővíteni az előzőeket, és ha igen, úgy milyen támpontokat várnak ehhez a NOE kutatástól?
A NOE kutatásban a hallgatói válaszok feldolgozását követően és azok ismeretében lehet az esetleges újabb támogatási lehetőségeket áttekinteni és azok megvalósítására javaslatot tenni, ezek ismerete nélkül nem tervezzük bővíteni a családos hallgatók támogatását.
Milyen felsőoktatáson kívüli programokkal, támogatásokkal lehetne Ön szerint ösztönözni a
családalapítást?
Olyan programok biztosítását látnám célszerűnek, amelyek a hosszú távú célkitűzések és a személyes, baráti, családi kapcsolatok fontosságát egyaránt hangsúlyozzák.