A számok nem hazudnak: Miért éri meg egyetemre járni?

„Tanulj tovább!” „Menj egyetemre!” „Szerezz diplomát!” Egy érettségi előtt álló fiatal nagyon gyakran hallja ezeket a mondatokat, de vajon mi áll ezek mögött? Miért éri meg felsőoktatási végzettséget szerezni? Miért érdemes 12 év formális oktatást követően további három, vagy akár öt évet eltölteni az „iskolapadban”? Tarts velünk összeállításunk során, ahol számokkal alátámasztva próbálunk válaszokat adni ezekre a kérdésekre.

Átlagfizetés

Az utóbbi harminc év alatt hazánkban is jelentősen kibővült a felsőoktatási végzettséget szerzők köre. Egy generációval korábban a felsőoktatási végzettség megszerzésének lehetősége csak egy szűk társadalmi csoport számára volt adott. Elég csak azt megnéznünk, hogy 2000-ben a 25-34 éves magyarországi fiatalok 14,7%-a rendelkezett felsőfokú végzettséggel, húsz évvel később, 2020-ban ez az arányszám az előbbi adat több mint kétszerese, 30,7% volt. Az összehasonlításból látható, hogy mára a fiatalok közel egyharmada felsőoktatási végzettséggel a zsebében kezdi el pályafutását a munkaerőpiacon.

Felmerül azonban a kérdés, hogy jelent-e számukra ez bármiféle versenyelőnyt? Természetesen jelentős az eltérés az egyes tudomány- és szakmaterületeken szerzett végzettségek esetében, azonban az Oktatási Hivatal Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) legújabb, 2020-as vizsgálatának gyorsjelentése megnyugtató információkkal szolgál a felsőoktatás iránt érdeklődők számára. A 2017/2018-ban alapképzésen abszolváltak körében az átlagjövedelem bruttó 345.468 Forint, az osztatlan képzésekben abszolváltak esetében ez az összeg bruttó 368.409 forint, a mesterképzéseken abszolutóriumot szerzettek esetében pedig bruttó 413.263 forint. Ezen számok értelmezéséhez muszáj hangsúlyozni, hogy az elmúlt 5 évben jelentős béremelések történtek egyes diplomás (pl. orvos) munkakörökben, így a jelentésben  foglalt számok az utóbbi időben vélhetően növekedtek. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) adatai alapján pedig az is elmondható, hogy a diplomás pályakezdők átlagfizetése 80%-kal magasabb, mint a diploma nélküli társaiké.

 

Foglalkoztatottság

A 2020 márciusa óta velünk élő koronavírus-járvány az egészségügyi vészhelyzet mellett gazdasági nehézségeket is okozott. Ezek közül az egyik legszembetűnőbb a foglalkoztatottság terén bekövetkezett visszaesés volt. A KSH 2021-ben megjelent Magyarország, 2020 című összefoglaló kiadványa pozitív híreket közöl a felsőoktatási végzettséggel rendelkezők foglalkoztatási adatairól. A 15-64 évesek foglalkoztatási aránya, 2020-ban az előző évihez képest összességében -0,3 százalékponttal ugyan csökkent, de ez a csökkenés nem érintette a felsőfokú végzettséggel rendelkezők csoportját, mi több, a végzettségi csoportok közül egyedüliként itt még minimális, 0,2 százalékpontnyi növekedés is mutatkozott. Kijelenthető, hogy a minél magasabb iskolai végzettség, az pozitív hatással van a foglalkoztatottság esélyére. A felsőfokú diploma olyannyira biztonságot ad a munkaerőpiacon, hogy az ITM adatai alapján, a diplomával rendelkező fiatalaok átlagosan 1 hónap alatt tudnak elhelyezkedni.


Munkavégzés a tanulmányok ideje alatt

A felsőoktatási végzettség megszerzésének elsődleges célja, hogy a megszerzett magasszintű szakmai képzettség segítségével sikeresebben vegye az elé kerülő akadályokat, például a munkaerőpiac terén. Sokakban merül fel a kérdés, hogy „Vajon tudok-e majd a tanulmányaimnak megfelelő területen dolgozni az egyetem mellett?” A nemzetközi összefogásban, 2019-ben megvalósult EUROSTUDENT VII. kutatás magyarországi adatfelvételéből tudjuk, hogy a hallgatók több mint fele, 41%-a folyamatosan, 14%-a pedig alkalomszerűen vállal munkát tanulmányai alatt. A folyamatos munkavállalók közül a legtöbben hitéleti, illetve gazdaságtudományi képzéseken vesznek részt. A megkérdezettek 33,9%-a teljes mértékben, 16,8%-a inkább olyan munkát végez ami kapcsolódik a tanulmányaihoz.

 

Hitelképesség

Ahogy azt az előzőekben olvashattuk a felsőoktatási hallgatók több mint fele munkát vállal tanulmányai mellett. Ennek hátterében az áll, hogy a felsőoktatásban eltöltött évek az önálló, felnőtt életbe vezető kaput jelentenek. A felnőtt léttel az emberre rászakad a pénzügyi döntések felelőssége is. Ideje – kinek gyorsabban, kinek lassabban – eltávolodni a családi fészek óvó közelségétől, ideje megalapoznia a gazdasági önállóságát. A hitelbankok évszázadokkal ezelőtt azért jöttek létre, hogy rugalmasságot biztosítson a társadalomban végbemenő gazdasági ügyletekben. A 20-21. század azonban több esetben bebizonyította, hogy a különböző hitelkonstrukciók előre nem várt – és sok esetben nem is látható – veszélyeket rejthetnek magukban.

A felsőoktatásban résztvevő hallgatók azonban egy olyan – mondhatni kivételes – társadalmi csoport tagjai, akiknek lehetőségük van rejtett veszélyek nélküli, kiszámítható és tervezhető módon  pénzeszközökhöz jutni a Diákhitel program keretében. Az állami kezelésben működő Diákhitel program különféle opciókat biztosít a hallgatók számára a felsőoktatásban eltöltött idő megkönnyítése érdekében. Lehetőség van fixen az adott képzés önköltségére fordítható konstrukció (Diákhitel 2), illetve szabadfelhasználású diákhitel (Diákhitel 1) felvételére is. A koronavírus-járvány elleni védekezés kapcsán megvalósított gazdasági fejlesztések során kialakításra került az úgynevezett Diákhitel Plusz, mely egyszeri, egy összegű, kamatmentes, fix futamidejű lehetőséget biztosít a hallgatók számára.

Miben térnek el a diákhitel konstrukciók a kereskedelmi bankok által nyújtott szolgáltatásoktól? A szabad és kötött felhasználású diákhitel konstrukciók törlesztési kötelezettsége csak a tanulmányok befejezését követően, tehát a felsőoktatási hallgatói jogviszony megszűnését követően aktiválódik, azonban, ellentétben számos más hitelkonstrukciótól, igény esetén bármikor külön költség nélkül előtörleszthetők. A diákhitel konstrukciók az államilag garantált kamatok miatt könnyen tervezhetők, illetve bizonyos esetekben további – például családtámogatási – kedvezményeket is igénybe lehet venni.

Egyetemistának lenni tehát nem csak menő, hanem számos, a felnőtt életben hasznosítható előnnyel is jár, melyek mögött számadatokat is fel lehet sorakoztatni. Még van pár nap, hogy beadd jelentkezésed egy hazai felsőoktatási intézménybe a felvi.hu rendszerén keresztül. Mi, a HÖOK-nál úgy gondoljuk, hogy bármi is a terved, a hallgatói létet nem éri meg kihagyni. Vágj bele a kalandba, mi pedig elkísérünk az úton!

 

Szöveg: Dallman Kristóf

 

Felhasznált források:

  1. Központi Statisztikai Hivatal (A továbbiakban KSH) – Összefoglaló táblák (STATADAT) 23.1.1.27. A 25–64 éves népesség megoszlása iskolai végzettség szerint [%]. https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0027.html
  2. Diplomás Pályakövetési Rendszer Adminisztratív Adatbázisok Egységesítése 2020 (A továbbiakban: DPR AAE 2020) – Gyorsjelentés. 2-4. o.
  3. KSH – Magyarország, 2020 (2021) 136. o.
  4. EUROSTUDENT VII. Gyorsjelentés (2021) 38-40. o.

 

borítókép forrása: Imgflip