Ismét a tehetséggondozás jegyében díjazta a hallgatókat a HÖOK

Idén is átadta Unus pro omnibus tudományos-felsőoktatási díját a legtehetségesebbnek ítélt hallgatóknak a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon.

Az „Egy mindenkiért” elnevezésű díjat 2015-ben a HÖOK Elnökségének kezdeményezésére alapította a HÖOK a Hallgatókért Alapítvány. Céljuk az Országos Tudományos Diákköri Konferencián a felsőoktatás témaköréhez kapcsolódó pályamunkákat bemutatott hallgatók jutalmazása volt. A díj átadására kétévente, az OTDK lezárultát követően kerül sor.

A HÖOK köszönettel tartozik az Országos Tudományos Diákköri Tanács Titkárságának, amely Prof. Dr. Szendrő Péter elnök vezetésével minden évben nagy szerepet vállal a pályamunkák rendelkezésre bocsátásában, a pályamunkák elbírálásáért pedig szakmai bíráló bizottság felelős. Az idei évben e feladatot a HÖOK felkérésére Dr. Kucsera Tamás Gergely, az Magyar Művészeti Akadémia főtitkára; Dr. Szabó Andrea, a Magyar Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Kutatóközpont igazgatóhelyettese; Dr. Jancsák Csaba, a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar dékánhelyettese; Gulyás Tibor, az Innovációs és Technológiai Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára; Szabó Péter, a Doktoranduszok Országos Szövetsége korábbi elnöke; Molnár Dániel, a Doktoranduszok Országos Szövetsége elnöke, valamint Dr. Csiszár Imre, a Debreceni Egyetem Egyetemi Kollégiumi Igazgatóság igazgatója látta el.

2020-ban a nyolc elbírált pályamunka közül három kiemelten is díjazásra került.

A HÖOK első helyen Kormos Kevint díjazta, aki így a tanárszakos hallgatók eltűnésével foglalkozó pályamunkájával elnyerte a tehetséggondozás jegyében alapított Unus pro Omnibus díjat. Dolgozatában az ELTE osztatlan tanárképzésének magyar - angol szakpárján narratív vizsgálattal végzett kísérletet a lemorzsolódás okainak körüljárására. A pályamű írója szerint kiemelkedően fontos a tanárképzésre felvett hallgatók sorsa, hiszen „… ők azok, akik dacolva a … tényezőkkel, megküzdve a lenézéssel és gyakorlati akadályokkal, vállalták a tanárképzést.” A dolgozat a felsőoktatás témaköréhez illeszkedve három fontos javaslatot is megfogalmaz: nem elég ilyen későn elkezdeni a szakmódszertanos órákat, nem célravezető olyan tantervet összeállítani, amelyben a tanári közösség kialakulása szinte lehetetlen, valamint, hogy a tudóstanár koncepció feszültsége nehezen kezelhető hosszú távon. Figyelemreméltó, hogy a pályamunkában fellelhető megállapítások szorosan kapcsolódnak a HÖOK Szemléletváltást a tanárképzésben! című anyagában megfogalmazott elképzelésekhez.

A második helyezettnek járó díjat Böjte Berta Eszter vehette át, aki az elektronikus önértékelési és tanulási megoldás Q metódus alapú értékelésével foglalkozott. Pályamunkájának témaköre a felsőoktatási ágazatban aktuális, a felsőoktatási képzés fejlesztésére vonatkozóan komoly visszajelző értékkel rendelkezik, emellett összesíti a Studio rendszerrel kapcsolatos véleményeket, betekintést enged a vélemények mögött meghúzódó indokok megértésére, továbbá a gyakorlatba való átültetésével előremutató szerepet játszik az oktatásban.

A képzeletbeli dobogó harmadik helyén Kaszás Ádám és Zsiros Ádám végzett, akik „Egységben a sokszínűség” főcímmel a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépész Szakkollégium sikertényezőinek marketing szempontból való elemzését vezették végig. Tartalmát tekintve a pályamunkában egy meglévő szakkollégium működési problémájára keresik a választ, egy egyetemi szervezet, a BME Gépész Szakkollégiumának működését megismertetve az olvasóval, ugyanakkor bemutatva a hatékonyságra vonatkozó nehézségeket és a marketing eszközök bevonásával történő jövőbeli változtatási javaslatokat.

Az Alapítvány az I. helyezést 100 000, a II. helyezést 75 000, a harmadik helyezést 50 000 forint pénzdíjjal jutalmazta, továbbá a Valóság folyóirat főszerkesztője felajánlásának köszönhetően a pályamunkák publikálásra is kerülnek a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat immáron több mint 60 éves folyóiratában.

Gratulálunk a kitüntetett hallgatótársainknak!

 

A HÖOK "Szemléletváltás a tanárképzésben" c. startégiájáról bővebben itt olvashattok.

 

Szöveg: Fecser Zsuzsanna