Tehetségmentor Program – avagy a program, amelyre építhetsz!

Egy program életében, ahol időszakokban gondolkodunk nagyon fontos, hogy néha megálljunk, és összegezzük mi is történt velünk az előző érában. Ezt a gondolkodást olvashatjátok a továbbiakban.

2020. december 31-én zárult a Tehetségmentor Program 2019/2020-as projektéve. Ez természetesen nem jelenti, hogy a Program véget ért, hiszen már javában zajlik a 2020/2021-as tanév mentorálási időszak.

A HÖOK Tehetségmentor Program 2019/2020-as projektévének meghosszabbítását a járványhelyzet indokolta, így a tavaszi félév elmaradt programjait a nyár és ősz folyamán volt lehetőség pótolni, a járványügyi előírásokat szigorúan betartva. A program megvalósítása a már bevett szokásrend szerint zajlott volna, amit a vírushelyzet írt felül.

IMG-1719

 

Azokban az intézményekben, ahol erre lehetőség nyílt, a 2019 augusztusi gólyatáborokban mutattuk be a programot a felsőoktatási hallgatók számára, ezzel párhuzamosan pedig elkezdődött a mentorok kiválasztása is. A tanév kezdetén, szeptemberben zajlott le a mentorok és a koordinátorok képzése, valamint megnyitottuk az elsőéveseknek az online jelentkezési felületet.

A tavaszi szemeszter programtervezetét a köz- és felsőoktatás online átállása miatt újra kellett terveznünk. A mentor-mentorált kapcsolattartás teljesen átkerült az online térbe. A meghosszabbított lebonyolítási időszaknak köszönhetően a nyár folyamán, valamint októberben nyílt lehetőségünk a mentorok és a mentoráltak számára ismét személyes jelenlét mellett megrendezett képzést tartani. Továbbá a programban résztvevők számára lehetőséget biztosítottunk a DOSZ által szervezett Tavaszi Szél című konferencián való előadásra.

De hogy miért éri meg ezeken a rendezvényeken részt venni? Arról Szilágyi Gábor, intézményi koordinátort kérdeztük, aki a Debreceni Egyetemen tanul:

„A legnépszerűbb rendezvényeink közé tartoznak az informális tudományos bemutatkozó estek, ahol kötetlen környezetben az összes mentorunk bemutatja a saját kutatási témáját egy 10-15 perces előadásban. A program az interdiszciplináris jelleggel törekszik arra, hogy teljesen más tudomány területen tanuló hallgatók is halljanak tőlük távolabb álló témákról, hátha ez sarkallja majd őket, hogy megtalálják a saját kutatási prioritásaikat.

Fontosnak tartjuk a csapatépítés szerepét is, azonban nem célunk a szeparáció. Ennek megfelelően rendszeresen szervezünk kötetlen programokat is, úgymint társasjáték est, bowling est, félévzáró vacsora. Együttműködünk számos más tehetséggondozási programmal is, rendszeresen vesznek részt mentoraink és mentoráltjaink is a különböző hallgatói konferenciákon.”

A megvalósított program elsődleges célja egy tehetséges fiatalok támogatását végző felsőoktatási kortárssegítő hálózat működtetése. A most zárult időszakban a legutóbbi évtől eltérően – a járványhelyzetből fakadóan – valamivel kevesebb középiskolást sikerült elérnünk, azonban az elért diákok szignifikáns többsége a korábbi tendenciákhoz hasonlóan a felsőoktatásban folytatott tanulmányaik során is szeretnének részt venni a programban.

 

IMG_7061


Juhász János, országos koordinátor, aki a Miskolci Egyetem doktorandusz hallgatója így vélekedik:

„Úgy gondolom, hogy a HÖOK Tehetségmentor Program résztvevőinek egy kiváló lehetőség a program által nyújtott szakmai tevékenységek és a közösségi aktivitások. Lehetőség van a tudományos világgal megismerkedni, készségfejlesztő tréningeken részt venni, színes kulturális programok révén speciális iparterületeket megismerni, valamint építeni és ápolni a közösségi kapcsolatokat. Régen mikor az egyetemre kerültem még nem volt a TMP-hez hasonló tehetséggondozó és kortárssegítő program, így éljetek vele!”

A célcsoport pozitívan fogadta a programokat. A mentori tevékenységekről és a középiskolai felkereső alkalmakról adott visszajelzések, és a több száz jelentkező egyértelmű visszacsatolást jelent számunkra. Hangsúlyozni szükséges azonban, hogy bizalmon és párbeszéden alapuló kortársmentorálás nem tud teljesértékű lenni az online kapcsolattartás keretei között. Az idei év fontos tapasztalata, hogy a „digitális bennszülöttként” jellemzett korosztály kiemelten igényli a személyes találkozások lehetőségét egy olyan környezetben, ahol minden az online térben zajlik. Ezen tapasztalatok elősegítik, hogy a következő években optimalizálni tudjuk az online és offline
kapcsolattartás platformjait.

Varga Levente, aki már részt vett ilyen rendezvényeken, most pedig koordinátor a Szegedi Tudományegyetemen, így látja a jelenlegi helyzetet:

„Rögtön az első gondolataim között szerepelt az aggodalom, hogy az aktuális járványügyi helyzetben hogyan tudnánk a programot az SZTE intézkedéseihez igazítani. Ezért nagyon örültem, amikor kiderült, hogy kétszer is lesz lehetőségünk személyesen találkozni a többi egyetemen tevékenykedő kollégákkal, szakmai tréningek keretein belül, mivel így a megszerzett tudás mellett egymás terveit is megismerhettük, ez nagyban segítette a tervezést ebben a példátlan helyzetben. Maguk a tréningek is kiaknázták a személyes jelenlétben rejlő minden többletlehetőséget, utólag el sem tudom képzelni, hogy online hogyan lehetett volna lebonyolítani. A tudományos publikálás írott és íratlan szabályai köré összpontosuló blokk után elhatároztam, hogy a mentoráltaknak is szervezni fogunk egy hasonlót, és bár erre végül csak a második félévben fog sor kerülni, biztos vagyok benne, hogy minden résztvevő profitálni tud majd belőle. Konfliktuskezelés tréningen már volt szerencsém részt venni korábban, de így is találkoztam újdonságokkal. Összességében tehát úgy látom, hogy a HÖOK
elnöksége által bő másfél éve meghatározott, a Tehetségmentor Program megújítására irányuló törekvések jó irányba haladnak.”

IMG_20200221_161549_HDR

 

Így buzdítunk mindenkit arra, hogy ne féljen jelentkezni a Tehetségmentor Programba, akár mentorként, akár mentoráltként, mert a vírushelyzet nem áll az utunkba, hogy a tudományos pályát választó fiatalok jó programokat, és folyamatos segítséget kapjanak.